Seruan dakwah melalui blog

Image

mengembara ilmu di bumi Maghribi (2007)

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim,

Setiap atur gerak kehidupan yang baik kita diajar oleh Baginda Nabi Muhammad S.A.W dengan membaca basmalah. Mudah – mudahan amal perbuatan yang digerakkan itu ada nilai komersil disisi Allah S.W.T. InshaAllah. Inilah amal ibadah yang paling mudah dipraktis.

Blog Ayyuhal Muzzammil ini adalah kebangkitan diri saya dari terus lena dan dibuai selesa dibangku pekerjaan. Rasa terhina dan kecewa, dengan “membeku-kan diri” katanya “sibuk” dengan kerja. Sungguh terpukul usia semakin meningkat, sia – sia dan pergi tanpa mengisi, diisi dan memberi isi kepada umat.

Sabda Rasulullah S.A.W :

“Setiap muslim wajib bersedekah. Seseorang bertanya: Bagaimana kalau tidak ada yang akan disedekahkannya? Nabi bersabda: Dia bekerja dengan kedua tangannya, lalu ia mengambil manfaat untuk dirinya dan bersedekah. Orang itu bertanya pula: Bagaimana pula ia tidak sanggup? Nabi bersabda: Dia menolong orang dalam kesusahan. Seseorang lagi bertanya: Bagaimana kalau ia tidak sanggup? Nabi bersabda: Dia menyuruh yang ma’ruf (kebaikan). Dia bertanya pula: Bagaimana kalau dia tidak dapat melakukannya? Nabi bersabda: Dia menjauhi kejahatan, maka yang demikian itu adalah sedekah.” (H.R Bukhari & Muslim)

Hadis di atas menepati realiti umat masakini, mahu segalanya mudah dan tidak mahu merasa sedikit susah, lebih banyak bertanya dan mempersoal, akhirnya tidak melakukan apa – apa. Skop sedekah di dalam Islam sepertimana yang diimplementasikan oleh Nabi Muhammad S.A.W dan para sahabat r.a menyeberangi lautan masa dan tempat. Setiap amal dan usaha yang baik itu dinilai sedekah di sisi Allah Subhanahu wa Taala. InshaAllah.

Blog Ayyuhal Muzzammil ini juga adalah lanjutan blog lama saya http://www.najmeeqamar.blogspot.com dengan nama pena sebagai selimutsura sejak 2009. Teramat-lah rugi bagi saya tidak istiqamah menulis dan mencatat secubit siraman ilmu dan pengembaraan untuk dimanfaatkan. Saya hanya hamba Allah yang kerdil, masih bertatih di lautan ilmuwan.

Inilah medan terbaik, untuk saya berperang dengan nafsu yang memenjara jiwa, dan iman bergoncang memecah kebekuan fikiran dan hati sekian lama. Saya memohon semoga Allah meluruskan hati dan keazaman ini InshaAllah.

Tidak saya lupakan, para alim ulama’, para fuqaha’ dan muhaddhitisin, cendikiawan islam, pemikir, ahli akademik, penalis blog, dan setiap jiwa individu yang berjuang menegakkan kalimah “Lailahaillah Muhammadur Rasulullah”, tanpa usaha kalian semua, dengan izin Allah Taala, roh Islam akan terus subur dan rimbun di jiwa – jiwa muslim sepertimana perjuangan tokoh – tokoh seperti Imam Hasan al-Banna, Sheikh Badi’uzzaman Said Nursi di Turki, Sheikh Mohd Abduh, dan ramai lagi.

Saya menyeru dan menjentik hati kalian, jika dalam hatimu ada sekelumit iman kepada Allah Taala dan RasulNya, marilah berdakwah, anda layak bergelar sebagai daei walaupun dengan senyuman.

Mata pena lebih tajam dari mata pedang!!!

Image

Selimutsura @ http://www.ayyuhalmuzzammil.wordpress.com

Setapak Jaya, Kuala Lumpur

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s