Syurga, buat yang merindui-nya

the_pathway_to_heaven__afremov_by_leonidafremov-d38jumr

Apakah kita sudah lupa tentang syurga?

Bila kita mendengar tentang syurga atau jannah, hanya sekadar menyebut nama “syurga”, hati kita rasa bahagia dan rasa damai. Hembusan nafas pun seakan tenang, dan senyuman semakin mekar. Kira – kiranya syurga itu dekat dan bayangan indahnya syurga itu jelas. Bila ditanya, mahukah kamu masuk ke syurga?

Ya! mestilah mahu. Syurga Firdaus kalau boleh, setiadak – tidaknya Jannah an-Naim.

Adakah masuk ke syurga semudah soalan Q & A? Syurga bukan percuma tetapi anda perlu “Booking” awal sebelum terlambat datangnya yaumul qiyamah. Pintu tempahan secara online sudah berakhir.

Mari kita buat Q & A pada diri sendiri.

  • Siapakah yang menciptakan diri kita dan alam semesta?
  • Apakah tujuan kita diciptakan?
  • Apakah matlamat hidup kita di muka bumi?
  • Kemanakah kita selepas dibangkitkan di padang mahsyar, adakah kita “confirm” masuk syurga? Atau confirm masuk neraka?

Bila kita ditanya dihadapan Allah esok di yaumul hisab, apakah jawapan kita? Sedangkan Allah Taala memberi ruang, peluang dan wang untuk manusia menggarap keistimewaan yang diberikan sebagai khalifah fil ard. Kita wajib beriman bahawa syurga itu adalah tempat khas buat perindu – perindu syurga dikalangan hambaNya yang bertaqwa.

Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa.  (Ali ‘Imran: 133)

Inilah masanya, syurga merindui orang – orang soleh dikalangan lelaki dan wanita. Siapakah mereka yang tergolong dikalangan ahli jannah tersebut. Adakah kita? Apakah ciri – ciri yang boleh kita adaptasikan dalam kehidupan ini?

tumblr_msk9nwzEbv1s6pwtgo1_500

Kunci 1 – Syurga buat Para Nabi, orang yang jujur, syuhada, dan orang-orang yang soleh.

Dan barangsiapa yang menta’ati Allah dan Rasul-(Nya), mereka itu akan bersama-sama dengan orang-orang yang dianugerahi ni’mat oleh Allah, yaitu: Nabi-nabi, para shiddiiqiin, orang-orang yang mati syahid dan orang-orang saleh. Dan mereka itulah teman yang sebaik-baiknya. (An-Nisa [4]: 69)

  • Taat pada Allah dan Rasul-Nya.
  • Menjadikan sunnah Nabi, orang – orang soleh sebagai teman.
  • Mengambil iktibar kisah – kisah Nabi, dan auli’a.

Kunci 2 – Orang-orang yang berbuat baik (al-Abrar).

Sesungguhnya orang yang berbakti itu benar-benar berada dalam keni’matan yang besar (surga).
 (Muthafifin [83]: 22)

Sesungguhnya orang-orang yang berbuat kebajikan, minum dari gelas (berisi minuman) yang campurannya adalah air kafur. (Yaitu) mata air (dalam surga) yang daripadanya hamba-hamba Allah minum, yang mereka dapat mengalirkannya dengan sebaik-baiknya. Mereka menunaikan nazar dan takut akan suatu hari yang azabnya merata di mana-mana. Dan mereka memberikan makanan yang disukainya kepada orang miskin, anak yatim dan orang yang ditawan. Sesungguhnya Kami memberi makanan kepadamu hanyalah untuk mengharapkan keridhaan Allah, kami tidak menghendaki balasan dari kamu dan tidak pula (ucapan) terima kasih. Sesungguhnya Kami takut akan (azab) Tuhan kami pada suatu hari yang (di hari itu) orang-orang bermuka masam penuh kesulitan. Maka Tuhan memelihara mereka dari kesusahan hari itu, dan memberikan kepada mereka kejernihan (wajah) dan kegembiraan hati. Dan Dia memberi balasan kepada mereka karena kesabaran mereka (dengan) surga dan (pakaian) sutera. (Al-Insan [76]: 5-12).

  • Berbuat amal kebaikan dalam pelbagai bentuk.
  • Bimbang azab dari Allah atas perbuatan buruk.
  • Pemurah menginfakkan harta pada jalan Allah Taala.
  • Orang – orang yang sabar di jalan Allah.

Kunci 3 – Golongan terdahulu (masuk islam) yang didekatkan kepada Allah.

Dan orang-orang yang paling dahulu beriman, merekalah yang paling dulu (masuk surga). Mereka itulah orang yang didekatkan (kepada Allah). Berada dalam surga keni’matan. (al-Waqiah [56]: 10 –12)

  • Termasuklah isteri Rasulullah s.a.w Saidatina Khadijah r.a, Saidina Abu Bakar r.a, Saidina Ali r.a, dan sahabat – sahabat ansar dan muhajirin, yang awal memeluk Islam (as-sabiqun al-awwalun)

Kunci 4 – Ashabul Yamin yaitu orang-orang yang menerima buku catatan amal dari sebelah kanan.

Dan golongan kanan, alangkah bahagianya golongan kanan itu. Berada di antara pohon bidara yang tidak berduri, dan pohon pisang yang bersusun-susun (buahnya), dan naungan yang terbentang luas, dan air yang tercurah, dan buah-buahan yang banyak, yang tidak berhenti (buahnya) dan tidak terlarang mengambilnya, dan kasur-kasur yang tebal lagi empuk. Sesungguhnya Kami menciptakan mereka (bidadari-bidadari) dengan langsung, dan Kami jadikan mereka gadis-gadis perawan, penuh cinta lagi sebaya umurnya, (Kami ciptakan mereka) untuk golongan kanan.

(al-Waqiah [56]: 27-38)

Kunci 5 – Al-Muhsinun, orang-orang yang berbuat baik tanpa mengharapkan balasan duniawi.

Dan kebanyakan mereka tidak mengikuti kecuali persangkaan saja. Sesungguhnya persangkaan itu tidak sedikitpun berguna untuk mencapai kebenaran. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan. (Yunus [10]: 36)

  • Membuat amal kebaikan dengan ikhlas, dan tidak mengharapkan nama, pangkat dan harta.

Kunci 6 – As-Sobirun, orang-orang yang tinggi sabarnya.

(iaitu) surga ‘Adn yang mereka masuk ke dalamnya bersama-sama dengan orang-orang yang saleh dari bapak-bapaknya, isteri-isterinya dan anak cucunya, sedang malaikat-malaikat masuk ke tempat-tempat mereka dari semua pintu; (sambil mengucapkan): “Salamun `alaikum bima sobartum”. Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu.
 (Ar-Ra’d [13]: 23-24)

Kunci 7 – Orang yang takut saat bertemu Tuhannya
.

Dan bagi orang yang takut akan saat menghadap Tuhannya ada dua surga. (Ar-Rahman [55]: 46)

Kunci 8 – Al-Muttaqun, orang-orang yang bertaqwa.


Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa itu berada dalam syurga (taman-taman) dan (di dekat) mata air-mata air (yang mengalir).
 (Al-Hijr [15]: 45).

Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa berada dalam tempat yang aman, (iaitu) di dalam taman-taman dan mata-air-mata-air;
 (Ad-Dukhan [44]: 51-52).

Itulah surga yang akan Kami wariskan kepada hamba-hamba Kami yang selalu bertakwa. (Maryam [19]: 63).

Perumpamaan surga yang dijanjikan kepada orang-orang yang takwa ialah (seperti taman). mengalir sungai-sungai di dalamnya; buahnya tak henti-henti, sedang naungannya (demikian pula). Itulah tempat kesudahan bagi orang-orang yang bertakwa; sedang tempat kesudahan bagi orang-orang kafir ialah neraka. (Ar-Ra’d [13]: 35).

Kunci 9 – Orang-orang yang beriman dan beramal soleh.

Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal saleh, bagi mereka adalah surga Firdaus menjadi tempat tinggal, mereka kekal di dalamnya, mereka tidak ingin berpindah daripadanya
. (Al-Kahfi [18]:107-108),

Orang-orang yang beriman dan beramal saleh, bagi mereka kebahagiaan dan tempat kembali yang baik.
(Ar-Ra’d [13] :29),

Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal saleh, mereka diberi petunjuk oleh Tuhan mereka karena keimanannya, di bawah mereka mengalir sungai-sungai di dalam surga yang penuh keni`matan. (Yunus [10]: 9),

(iaitu) orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat Kami dan adalah mereka dahulu orang-orang yang berserah diri. Masuklah kamu ke dalam surga, kamu dan isteri-isteri kamu digembirakan. (Az-Zukhruf [43]: 69-70),

Kecuali orang-orang yang sabar (terhadap bencana), dan mengerjakan amal-amal saleh; mereka itu beroleh ampunan dan pahala yang besar.
 (Hud [11]: 23).

Kunci 10 – At-Taaibun, orang-orang yang bertaubat.

Kecuali orang yang bertaubat, beriman dan beramal saleh, maka mereka itu akan masuk surga dan tidak dianiaya (dirugikan) sedikitpun. (Maryam [19]: 60).

10 golongan ini, telah ditetapkan balasannya di dalam al-Quran. Syurga yang kekal abadi, yang menjadi idaman perindu – perindu syurga Allah. Mereka ini sangat cinta dan kasih pada Allah.

tumblr_lq30vuraiq1qiilewo1_500

Mahukah kita bersama mereka? Setidak – tidaknya kita berusaha menjadi salah satu daripada 10 golongan tadi.

Berebutlah segera, booking awal jangan terlambat, tiada jalan pintas kecuali mengikut jalan para nabi, para sahabat, syuhada, muttaqin dan para solehin.

Pintu taubat masih terbuka, sebelum dikunci rapi dan dibakar nanti. Wallahua’lam, muhasabah buat diri.

73_1

Setapak Jaya, Kuala Lumpur

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s